Tuesday, February 15, 2011

Konsep Cermin Mata Pinhole

 

Konsep cermin mata pinhole ni terhasil dari temuan Dr. William Bates yang terkenal dengan "Bates Method" iaitu berkenaan dengan lubang-lubang khusus untuk membantu mata fokus kepada objek dengan lebih efektif.

Mata manusia berfungsi untuk melihat objek dengan mengesan cahaya.  Cahaya yang memasuki mata akan sampai ke retina dan ditafsirkan oleh sel-sel saraf pada retina dan ditafsirkan oleh otak.

Kanta pada mata berfungsi untuk melihat objek dekat dan jauh.  Kanta pada bebola mata akan menebal dan menipis untuk fokus kepada kepada sesuatu objek.  Untuk menjadi tebal dan nipis, kanta ini dikawal oleh otot siliari yang memegang kanta.  Otot siliari ini akan memanjang dan memendek untuk menjadikan kanta tebal dan nipis.  Jika otot siliari kurang berfungsi (faktor spt amalan buruk yg tidak sihat untuk mata - menonton TV dgn dekat utk tempoh yang lama, pemakanan yang tidak baik dsb.), ia tidak boleh mengawal kanta mata dengan baik (untuk menipiskan dan menebalkan kanta) maka berlakulah rabun pada mata.  


Rabun bukan lah fenomena yang kekal kerana ia biasanya disebabkan oleh otot siliari yang efektif.  Seperti otot-otot dalam badan kita yang lain, ia boleh dibaiki atau dipertingkatkan potensinya jika kita selalu melakukan senaman pada otot yang berkenaan.

Melihat kepada video di atas, mata orang yang rabun jika tanpa cermin mata, boleh melihat melalui lubang kecil (pinhole) kerana otot siliari akan berusaha untuk memfokus kepada objek.  

Oleh yang demikian, penggunaan pinhole glass insya'lah akan membantu otot siliari pada mata untuk 'bersenam' sebagaimana otot-otot kita yang lain dan membaikpulih tahap penglihatan sedikit demi sedikit.

CARA PENGGUNAAN

Cermin mata hendaklah digunakan selama 15 ke 30 minit sehari dan ditambah jumlah masa penggunaannya dari semasa ke semasa sehinggalah mata kita benar-benar di tahap penglihatan yang baik.  Gunakan pada waktu malam sewaktu menonton TV (cth untuk org yang rabun jauh yang tak boleh menonton tanpa cermin mata) atau semasa membaca (biasanya orang yang rabun dekat).

Cermin mata ini selamat digunakan oleh dewasa dan kanak-kanak (ramai kanak-kanak pada masa ini berisiko tinggi untuk menjadi rabun dalam usia muda disebabkan oleh teknologi permainan komputer dan hiburan yang semakin canggih).

PEMBELIAN

Berminat? SMS saya di 017-2110448 

Harganya setakat ini saya jual cuma RM30 sahaja.  

RM30 sahaja...

SMS saya dulu untuk pertanyaan stok...

Jika stok ok, boleh la membuat pembayaran ke akaun saya :


1621-4304-6227

(Ikmal Hizaz)

Kemudian...sms saya nama penuh dan alamat untuk di POSLAJU...



tErImA KaSiH..




No comments:

Post a Comment